Kuluneella viikolla julkaistiin Juhani Mykkäsen ja Linda Liukkaan kirja “Koodi2016 – ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa”. Luin kirjan ja inspiroiduin!
Koodaus on tulossa vuonna 2016 peruskoulun opetussuunnitelmaan, osaksi matematiikan opetusta. Kirjan perusviesti on se, että peruskoululaisilla on oikeus oppia koodauksen perusteet – eli ohjelmoinnillista ajattelua – samaan tapaan kuin englannin kielen, matematiikan, yhteiskuntaopin tai biologian perusteiden ymmärtämistä pidetään tärkeänä, jotta osaisi toimia maailmassamme. Koodaus on myös kansantalouden yksi uusi peruspilari.
Kirja palautti mieleen oman koodailuosaamisen alkumetrejä. Ensimmäinen koodauskokemukseni taisi olla noin 8-vuotiaana kaverin Commodore 64 -koneella, jolla koodailtiin BASIC:ia koodilistauksia kopioimalla niitä käsin kirjoista ja Mikrobiteistä sekä näitä koodeja eteenpäin muuntelemalla. Myöhemmin sain oman tietokoneen, PC:n, jolla koodailin ainakin GW-BASIC:ia (jolla aloin toteuttamaan mm. täydellistä tekoälyä, joka tosin jäi harmillisesti kesken). Noin 11-vuotiaana muistan myös tehneeni Macintoshilla HyperCard-sovelluksia, jotka olivat yhdistelmä visuaalista suunnittelua ja skriptausta. Myöhemmin olen kirjoitellut ohjelmia varsin monella muulla kielellä ja opiskellut tietojenkäsittelytiedettä yliopistolla. Vaikka en mielläkään itseäni miksikään superkoodausguruksi, niin “ohjelmoinnillista ajatteluosaamista” on kertynyt ja sitä olen soveltanut menestyksellisesti aika monenlaisten ongelmien ratkomiseen.
En osaa kuvitella miltä maailma näyttäisi jos en ymmärtäisi edes perusteita siitä, miten vaikkapa verkkopalvelut, “appsit”, digitaaliset tietoliikenneyhteydet tai digitaalinen tiedon esittäminen toimivat. Todennäköisesti taikuudelta.
Kannatan sitä, että digitaikureiden temput paljastetaan ja samalla toivottavasti innostetaan uudet sukupolvet luomaan uusia taikoja!
Kirjassa esiteltiin käytännön keinoja koodauksen opettamiseksi peruskouluikäisille. Keinoja ovat esimerkiksi ilman tietokonetta tehtävät leikit, joilla harjoitellaan algoritmien tekemistä luomalla tarkkoja ohjeita, joiden avulla esimerkiksi (robottia näyttelevä) ihminen voi lajitella karkkeja laatikoihin. Koodauksen opettamiseen löytyy luonnollisesti myös paljon erilaisia sovelluksia, verkkopalveluita ja jopa omia harjoitteluohjelmointikieliä (kuten klassikko Logo!), joilla koodaamisen alkeita voi harjoitella.
Tällä hetkellä koodauksen oppimateriaalit ja harjoittelusovellukset ovat pääsääntöisesti kaikki vain englanniksi. Tilausta uudelle suomen- ja ruotsinkieliselle materiaalille on!
BBC ilmoitti syksyllä tuovansa koodauksen joka kotiin, yritykseen ja kouluun vuonna 2015. Olisiko tässä tavoitetta myös Yleisradiolle, Pikku Kakkoselle ja BUU-klubbenille?
Voisivatko tietokonelehdet ja vaikkapa Kevätpörriäinen jatkossa sisältää myös koodilistauksia (kuten 1980-luvulla oli tapana)? Entä millainen olisi Hesarin ja HBL:n päivittäinen koodausaiheinen sarjakuvastrippi?
Kuka perustaa yhteisöllisen projektin, jossa opettajat, oppilaat ja IT-ammattilaiset luovat yhdessä ajantasaista ja innostavaa koodauksen oppimateriaalia peruskoululaisille?